AM 2016; dl1

Bijna een maand na dato heb ik eindelijk het verhaal af. Het verhaal wat ik op Instagram al aangekondigd had.
Ik schrijf mijn verhaal niet altijd eerst op de computer uit, maar soms ook eerst echt op papier. Natuurlijk twijfel je dan ook even hoe je dat vorm gaat geven… vertellen in 1 verhaal of toch opsplitsen in 2 of zelfs 3 berichten… na gelang jullie aan het lezen zijn zullen jullie wel merken waar ik voor gekozen heb.

vrijdag 14 Oktober

Het weekend van de Amsterdam Marathon komt er aan en op verschillende social media verschijnen de eerste foto’s al van mensen die hun startnummer hebben gehaald. Begint het dan te kriebelen? Gek genoeg niet, heb ik last van zenuwen, ik kan rond uit zeggen van nee. Hoe dat dat komt? Geen idee, voor de marathon van Eindhoven in 2015 was ik super zenuwachtig, maar nu totaal niet. Wellicht omdat ik weet dat ik 42K aan kan en dat de voorbereiding beter was dan in 2015?

’s Avond nog dingen klaar gelegd die we dan de volgende dag in de koffer konden doen.

zaterdag 15 Oktober

Waar we Vrijdag al aanzienlijk wat dingen hadden klaar gezet, mochten we dit deze ochtend nog ‘even’ in de koffer en rugtas doen. Maar wat bleek… 1 koffer en 1 rugtas was niet voldoende zelfs een 2e rugtas was net niet voldoende. Dus de laptoptas mocht ook mee voor een weekendje Amsterdam.

Ondertussen waren de schoonouders al bij ons gekomen om ons naar station Arnhem te brengen. We zouden eigenlijk naar station Wolfheze gaan om daar op de trein te stappen, maar door een probleem op station Ede/Wageningen (waar we moesten overstappen) toch besloten om vanuit Arnhem te gaan reizen.

We waren ruim op tijd in Arnhem en konden rustig een plekje zoeken in de trein naar Amsterdam CS. Maar na een tijdje kwam de mededeling dat de trein niet verder zou rijden dan Ede/Wageningen in verband met enkele problemen. Reizigers die naar Amsterdam wilden werd aangeraden om de trein naar Schiphol te nemen en over te stappen. Dus snel de trein uit, helaas had niet iedereen dit snel genoeg door en de deuren van de trein sloten terwijl een heel groot deel van de passagiers nog in de trein stond toen de trein weg reed.

Waar we rustig konden zitten in de trein naar Amsterdam CS bleek dit absoluut niet mogelijk bij de trein naar Schiphol. We mochten gezellig met vele anderen op het balkon zitten. Maar we hadden het geluk dat heel veel mensen op Utrecht CS er uit gingen en we dus alsnog een zit plekje konden bemachtigen. In de trein nog even kijken waar we moesten zijn qua hotel en hoe we dan zouden moeten reizen via Amsterdam CS nu bleek dat we naar station Amsterdam Zuid moesten en daar zou de Schiphol trein ook stoppen… dus geen reisje via Centraal, maar gewoon uitstappen op Zuid.

HOTEL CAMPANILE AMSTERDAM

Op Zuid aangekomen dacht ik dat het maar een klein stukje lopen was naar het hotel. Ansich lijkt het inderdaad een klein stukje op de kaart… maar euhmmm toch niet helemaal, we hebben een totaal een half uurtje mogen lopen. Maar je kunt het ook zo zien als een extra training voor Zondag.

Bij het hotel aangekomen hadden we het idee dat dat we onze tassen wel ergens in een depot kwijt konden, want we waren wel erg vroeg (12.00u.), totdat we onze kamer op zouden kunnen. Maar nope, we mochten de kamer direct op! Wat een service! Dus de koffers geparkeerd, spullen mee om het startnummer te halen en bij de receptie een meerdagen kaart voor de tram/bus/metro gehaald en op naar het Olympisch stadion.

SPORTHAL NABIJ OLYMPISCH STADION

De reis naar het Olympisch Stadion was eigenlijk niet eens zo heel moeilijk en als we zondag vergeten zouden uit te stappen dan was er nog genoeg mogelijkheid om de fout te herstellen en alsnog op tijd bij het stadion te zijn. Ofwel het gaat helemaal goed komen morgen was de gedachte.

Aangekomen bij de sporthal ga je vergelijkingen trekken. Nou ja, ik ga vergelijkingen trekken met de expo in Eindhoven. Wat ging het uitdelen/ophalen van de startnummers gestroomlijnd, een complete hal alleen al voor de startnummers, wat betekende dat er genoeg ruimt was om rijen te creëren.

Na de startnummer hal / hal I, kreeg je de expohal (hal II) en als je dacht dat je daarna weer buiten stond [wat ik dus dacht] kwam je wel voor een verrassing te staan, want er was nog een expohal II (hal III).

In expohal II stond een stand met gewone t-shirts, dachten we. Dus door gelopen, later zagen we een stand met loopkleding zagen welke wel hele gave kleding hadden. welke voornamelijk direct op de huid zouden zitten, maar toch had ik niet de neiging om €70,= voor zo’n gave loopshirt uit te geven…

We zagen dat het wel rustig was bij de schermen om samen met je startnummer op de foto te gaan… eerst hadden we zo iets om zelf een foto te maken bij zo’n scherm, maar de dame die hierbij stond bood aan om dat voor ons te doen zodat we beide op de foto zouden kunnen. Ze heeft 3 foto’s gemaakt, waarbij de 2e toch het leukst was.

Toch nog een rondje van de hal en kwamen weer bij de stand met de gewone shirts, toch een beetje nieuwsgierig een shirt gevoeld en wat bleek… het was wel degelijk hardloopshirts? Na even met de standeigenaar gepraat te hebben blijken het inderdaad loopshirts te zijn en het idee achter de kleding is dat alle technieken van de grote merken als Nike; Asics, Puma ed. wel toegepast zijn, maar het er niet zo technisch uitziek en dat het juist moet lijken alsof je in een gewoonshirt loopt. En dan kun je het idee er achter toch nog wel extra waarderen. En dan besluit m’n vrouw zo’n leuk shirt te kopen op voorwaarde dat deze de volgende dag gedragen zou worden. X-socks stond er ook met gave kleuren sokken, waar ik dan voor ons beide een paar had gekocht.

ETEN EN SLAPEN

En omdat het al weer snel 15h00′ was en we nog alleen maar ontbijt hadden gehad, besloten we de metro terug naar het hotel te nemen. In de metro kwam er een Italiaanse met haar dochter naast ons zitten, deze vrouw was naar Amsterdam gekomen om hier een Halve Marathon te lopen. Haar nog verteld dat het zondag redelijk warm wordt, zo’n 20gr.C., zodat ze zichzelf niet te warm zou gaan kleden.

In het hotel onze startnummer en dergelijke gedropt om vervolgens naar het centrum te gaan. We besloten om dan maar lekker vroeg te gaan eten en hebben al snel een Italiaans Restaurant nabij het Centraal Station gevonden. Omdat we na ons eerste bord pasta nog wel een bord lustten hadden we een 2e portie genomen. Rond 18uur waren onze buikjes rond en zijn we weer richting het hotel gegaan. Omdat we nog wat bananen wilden hebben nabij het hotel nog een AH ingeschoten en ook wat voor bij de thee meegenomen.

In het hotel nog even een bad genomen om daarna het dobbel spel Colonisten van Catan af te maken en een nieuwe te starten. Voordat we het wisten was het alweer 22uur en was het tijd om te gaan slapen. Het in slaap vallen ging toch iets lastiger dan we hadden verwacht. Het afzuigsysteem in de badkamer bleef constant aan en het bed was toch harder dan dat je eigenlijk gewend bent. Maar uit eindelijk toch wel redelijk goed geslapen…